martes, 27 de mayo de 2008

segon treball a les pràctiques

En aquest segon article que hem preparat pel diari Markkinat hem parlat de les diferències entre les nostres ciutats i les seves. Els temes dels nostres articles són pactats amb el nostre jefe, l'Esa Marttala, i li semblen curiosos aquestes comparatives, de forma que el tercer article que estem preparant també és una comparativa ja de caire més esportiu. Ens va invitar a veure un partit de futbol dels Rops, l'equip del Rovaniemi i vam fer-hi unes quantes fotos per poder-ne parlar en aquest tercer i últim article, de moment us deixem amb el nostre treball publicat al diari del divendres dia 23 de maig.

jueves, 22 de mayo de 2008

hàbits i costums 2

Concretament, a Rovaniemi, hi ha moltes poques papereres, fins i tot ho hem estat comentant entre nosaltres, és de les ciutats on menys n'hem vist i que està més neta, no és per deixar malament el sistema de Barcelona, però el cas és que a la ciutat comtal n´hi ha cada 5-10 metres i els carrers estan plens de paperets i altres. Aquí la gent té molta cultura del reciclatge i educació de com tractar els residus. Alguns dies quan anem de la residència a les pràctiques hem vist senyores que aparquen la seva bicicleta, agafen una bossa i es posen a recollir els papers que troben en l'espai que s'han limitat per treballar.

Seguint amb el reciclatge, aquí a les entrades dels supermercats et trobes amb unes màquines per reciclar i hi pots dipositar-hi des de les botelles de plàstic dels refrescos, llaunes de tot tipus i botelles de vidre. Mitjançant el número de barres saben de quin producte es tracta i el més curiós, quants diners et donen per cada envàs que recicles. Es tracta d'uns tickets de descompte que pots donar en la següent compra. Potser amb aquestes màquines la gent a Espanya s'ho pensaria dues vegades abans de llençar-ho a la brossa.

martes, 20 de mayo de 2008

hàbits i costums

En aquest país on la gent és tan tecnològicament avançat i amb una gran qualitat de vida, la gent adulta té la necessitat de beure alcohol. Tal i com a espanya els caps de setmana per la nit trobem jovent que beu alcohol pels carrers aqui, cada dia pots veure gent d'una mitjana de 40 anys que s'emborratxen al bar a mitja tarda i si no et trobes en un local per gent jove als bars sempre hi ha hi ha algú que beu a tota hora, no els importa.

Una altra costum que tenen aquí i que a Espanya no està tan extesa, és la del joc, no només en els bars trobem maquines escurabutxaques, on en la majoria d'elles s'hi juga al poker, sinó que també n'hi ha a les sortides dels supermercats, a les portes de les tendes dels centre comercials, etc i aquesta costum està extesa per tota la franja d'edats de la població. Com a curiositat a algún bar que hem anat com per exemple el housebeer i la disco-pub Doris, tenen taula de Black-jack per apostar i jugar.

lunes, 19 de mayo de 2008

Cap de setmana a Helsinki i Tallin

Com és habitual els caps de setmana els aprofitem per anar a visitar llocs on entre setmana ens és impossible i com estem aquí a Finlàndia, doncs hem decidit anar a fer una visita per la seva capital Helsinki i a la seva ciutat veïna Tallin a Estonia.

Resumint a grosso modo hem estat dos dies visitant dues ciutats ben diferents l'una de l'altre. La primera Tallin, que la vam visitar el dissabte, s'hi accedeix mitjançant un ferry (dues hores aproximadament) arribes al port i al veure un mapa clarament saps que has de visitar. Ens dirigim cap a l'interior de les muralles i es fas un salt en el temps cap a l'edat mitja. Tot són cases baixes on cadascuna té una peculiaritat diferent de l'altra, cadascuna té el seu propi estil i el seu propi encant. Estem submergits en un entorn completament diferent al nostre on no et costa gens deixar volar la imaginació i submergir-te en la seva història.

Helsinki, per l'altra banda, és més una ciutat europea, és una ciutat moderna amb molts espais oberts, no hi ha carrers estrets i els edificis no són molt alts. Hi ha moltes zones ajardinades i trobem una gran activitat entorn del port on trobem un mercat ambulant on trobem parades de productes típics, souvenirs vari, etc fins a parades de mercat on pots comprar fruita i verdura i pendre un cafè al costat del mar. A la ciutat hi viuen diferents cultures d'això n'és mostra el fet de l'existència de dues catedrals. La gran catedral blanca, la catedral ortodoxa de Uspensky. També hi ha moltes més esglèsies, però cal destacar-ne una construida enmig de la roca Temppeliaukio Church.

sortida a la natura

El passat divendres els nostres amfitrions a Rovaniemi ens van organitzar una sortida preparada pels estudiants d'un centre on es preparen per ser guies i orientar-se al bosc.

Primer ens van fer un recorregut pel centre on ens van passar un power point amb una mica de teoria del que podríem veure al parc i de les múltiples activitats que allà desenvolupen. Un cop acabada l'explicació ens vam posar dins d'unes botes per la pluja i cap a respirar aire pur.

Ens vam passejar per una zona ja preparada per no sortir del camí marcat i anar seguint els cartells, però nosaltres teniem uns guies que ens ho explicaven tot a la perfecció. Ja cap al final del trajecte ens vam apropar a un llac i vam pescar amb un sistema d'una gàbia que ja tenen preparat. Els que van voler es van quedar a veure com el senyor anava arreglant el peix per poder-lo menjar. Després d'aquestes explicacions ens van conduir a una zona preparada per menjar al voltant d'un foc i amb un troç de fusta com a plat vam menjar salmó i unes patates al caliu preparades al foc.

Quan vam assaborir el dinar i l´haviem pait vam apendre a fer foc tallant els troços de fusta per fer una bona combustió i vam arreglar una branca per tal de poder-hi punxar una salsitxa i coure-la al foc. Més tard vam assaborir cafè i té fet al foc lentament.

Una excursió que va valdre molt la pena i una experiència irrepetible tot en un entorn que no podem trobar en cap lloc de Catalunya. Al tornar cap al recinte ens van parar un moment a veure renos en un tancat, però ara ja és la primavera i comencen a moures per les grans extensions del parc i només els vam poder veure de molt lluny.

jueves, 15 de mayo de 2008

LORDI´S ROCKTAURANT

Un dels llocs on heu d'anar, ja no de forma obligatòria, però si per curiositat perquè val la pena la relació qualitat-preu-lloc turístic és en aquest restaurant que han creat els integrants del grup Lordi.

Es tracta d'un restaurant situat just al final del Lordi´s street, veureu que el centre és com un cúmul de noms amb Lordi, hi ha la plaça Lordi, seguida del carrer amb el mateix nom, un cop creueu el següent carrer principal és a mà esquerra, sinó pregunteu, és molt fàcil arribar-hi.

Per fora és com un altre bar, una façana blanca amb el nom del restaurant. Només baixar les escales cap a la zona de menjars ja hi comences a trobar decoració ambiental, tot el bar està decorat amb objectes de rockers com ara diferents peces de roba d'actuacions dels kiss, black sabath... i màscares dels propis Lordis. Hi ha figures a tamany real de representacions dels components i tota l'ambientació del terra, taules, cadires està molt ben aconseguida, val la pena.

Hi ha dues variants de menjar allà, una buffet lliure i dos per carta, només en tenen una en anglès, si sou molts us haureu d'esperar. La carta no és que sigui gaire àmplia, però el seu plat estrella són les hamburgueses de una, dues o tres d'un tamany bastant gran, aconsellem demanar la de dues, si us atreviu endavant amb la de tres, però hi ha massa quantiat, difícil d'acabar. Per una altra banda tenen pizzes i kebabs.

Al pis de sota del restaurant hi ha un bar on la gent hi pren més una cervesa i juguen al black jack. En un racó del bar hi ha una cortina, t´hi pots endinsar per fer-t´hi fotos.

artitkum museum

Tal i com hem mencionat anteriorment, Rovaniemi és considerada la capital de Lapònia, hi ha les universitats de la regió. També trobem l'Artitkum, un museu dedicat a la gent d'aquesta regió, a la seva història, la seva forma de viure, com ha anat evolucionant el poble lapó des dels seus origens.

Hi ha diversos apartats i no tots ells dedicats completament a la gent, sinó que tambè hi ha apartats més científics com seria el cas del museu de la ciència, intenten fer entendre l'importància del cercle polar artic i de com s´ha anat deteriorant en els últims anys, amb imatges molt gràfiques i representacions te n'adones de com era i com és, i el pitjor de com serà si no s'atura tot això.

Ja que Finlàndia està situada en una zona on geogràficament s'hi pot apreciar el fenomen de les aurores boreals hi ha un video en una sala molt ben preparada on t'estires i es fa la projecció en el sostre de la sala, en aquest video es fa referència a la mitologia al voltant de les  aurores boreals, no té una vessant científica.

Si canviem de zona, ja trobem l'apartat on parla de la terra, hi ha una zona amb la vestimenta típica de la regió, hi ha joies, elements decoratius, etc. Al baixar al segon pis trobem tota la part històrica, tots els aconteixements que han fet canviar el país i tambè trobem una part amb la fauna i la flora dels seus parcs naturals.

A part del museu com a tal, cal dir que està situat en un edifici de gran bellesa amb uns grans finestrals en el sostre i d'unes línies rectes molt pures, ideal per fer-hi fotos, en general, tot i que està prohibit no hi ha ningú que et controli.

L'entrada a l'Artitkum val 10€, si s'és un grup o es poseeix el carnet ISCIC (estudiant internacional) el preu és de 8€.

Un cop estigueu al museu, no heu de marxar-ne sense rodejar-lo i anar a la riba del riu passant per sota de la carretera pel túnel que hi ha habilitat, hi ha un paissatge del riu i del museu que donen joc a fer-se fotografíes, en el nostra cas ens en vam fer sobre grans troços de gel que encara hi eren.